Mange husker flystripene på Forus som stedet der de lærte å kjøre bil, eller kappkjørte med moped. Disse rullebanene var en del av et gigantisk flyplassanlegg tyskerne etterlot seg da Den andre verdenskrig sluttet, for 80 år siden.
Mange husker flystripene på Forus som stedet der de lærte å kjøre bil, eller kappkjørte med moped. Disse rullebanene var en del av et gigantisk flyplassanlegg tyskerne etterlot seg da Den andre verdenskrig sluttet, for 80 år siden. De hadde brukt 400 millioner kroner på to store flyplasser på Sola og Forus, i tillegg til sjøflyhavn ved Hafrsfjord. Til begge flyplassene var det et stort antall hangarer, verksteder og administrasjonsbygninger. En mengde fly, biler og annet militært utstyr ble lagret på Forus flyplass etter krigen. Det store spørsmålet etter frigjøringen ble derfor hvordan disse flyplassene skulle brukes, og hva som skulle gjøres med de store mengdene med tysk krigsmateriell.

Mosquitoer klare for opphugging, ribbet for motorer, instrumenter og annet av brukbar verd, på Forus i 1952. Foto: Rolf Bakken