Forbrugen – Jåtten handelslags historie

Jaatten forbrugsforening / Jåtten handelslag

Forfatter(e): Jostein Jåtten
Kan leses i årbok: 12

På begynnelsen av 1900-tallet fantes det ikke noen kolonialbutikker i Jåttå og Hinna området. Innkjøp av både dagligvarer og dyrefor måtte gjøres når bøndene var i byen. Det bodde en rekke driftige bønder i området som var opptatt av organisasjonstanken. Det første laget de stiftet, var «Jaattens Gjødselskompagnie» som ble etablert i 1891, for å organisere gjødseltrafikken fra Bergen. I 1898 stiftet de Jåtun Landbrukslag. Det hadde som formål å fremme de interesser som knytter seg til jordbruk, husdyrbruk og hagebruk, gjennom fagopplysning og samarbeid. Jåtun Landbrukslag var en pådriver for dannelsen av Jaattens Forbrugsforening i 1904, som var det første bygdehandelslag i Rogaland. Det var Stavangerforeningen Økonoms start fire år før som ga støtet til samvirkebevegelsen i og omkring byen.